Zo maakte Bidfood duurzame impact met hun nieuwe én oude kleding

Collega’s op 16 vestigingen in circulair jasje steken is één. Maar wat doe je met je oude bedrijfskleding?

Bidfood is een online horeca groothandel die ondernemende foodprofessionals helpt om elke dag de beste kwaliteit en service te bieden. Dat doen ze met oog voor elkaar én de wereld om hen heen. Dat uitgangspunt hebben ze ook toegepast voor hun nieuwe bedrijfskleding. We spraken erover met Jan Graus, fleetmanager bij Bidfood Nederland.

Duurzaamheid als uitgangspunt

“We wilden onze logistieke collega’s en chauffeurs in een nieuw jasje steken. Naast veiligheid, draagcomfort, uitstraling en prijs was duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt. In Groenendijk vonden wij de perfecte partner voor het nieuwe kledingpakket.”, vertelt Jan. Het oude kledingpakket bestond uit artikelen die in veel gevallen nog niet volledig gerecycled kunnen worden. “Uiteindelijk willen we dat al onze processen duurzaam en circulair zijn. Daar maken we belangrijke stappen in, het nieuwe kledingpakket is er daar één van.”

“4.148 kg CO2 bespaard:
dat is toch een geweldig resultaat! Wie had gedacht dat je met bedrijfskleding zo’n impact kon maken?”

Jan Graus
Fleet Manager bij Bidfood Nederland

Nieuw pakket dankzij R-ladder

Bij de samenstelling van het nieuwe kledingpakket is er gebruik gemaakt van de zogenoemde R-ladder. Deze is opgedeeld in drie fases: voor gebruik, tijdens gebruik en na gebruik. Het doel is om elk product zo lang mogelijk mee te laten gaan. Er is gekozen voor duurzame grondstoffen zoals biologisch katoen en gerecycled polyester als basis voor het nieuwe kledingpakket. Dat zijn stoffen van goede kwaliteit, een hoog draagcomfort én aan het eind van hun gebruiksleven recyclebaar. Jan: “De collega’s zijn erg enthousiast over het nieuwe pakket. Zo enthousiast zelfs dat we het pakket gaan uitbreiden.’’

1.220 kg kleding verzameld: 4.148 kg CO2

“De collega’s op 16 vestigingen in een nieuw jasje steken is één, maar wat doe je met de oude bedrijfskleding?” Samen met Groenendijk werden verschillende opties bekeken en werd er gekozen om de kleding te recyclen. Op alle vestigingen kwamen inzamelpunten. Volle pallets werden op bestaande ritten meegenomen naar Ede en daarvandaan centraal naar de recyclepartner van Groenendijk gebracht. “Er zijn dus zo min mogelijk extra kilometers gemaakt zodat we maximaal impact kunnen maken.” Inmiddels zijn er zo’n 15 pallets, met een totaalgewicht van 1.220 kilo, oude kleding ingezameld. Daarmee is ruim 4.148 kg CO bespaard. Dat staat gelijk aan meer dan 900 uur douchen of ruim 18.000 km rijden met de auto. Jan lacht: “Dat is toch een geweldig resultaat! Wie had gedacht dat je met bedrijfskleding zo’n impact kon maken?”

Weten hoe Groenendijk voor jouw organisatie kan werken? Thomas staat voor je klaar.

Vorige Volgende >